Om os

Aale Hjortsvang Børneby består af Skole, Børnehave og SFO i en fælles institution.

Vi er et lille sted med 78 elever på skolen, hvor eleverne går fra 0.-6. klasse. Efter 6. klasse fortsætter eleverne deres skolegang på Rask Mølle Skole. Vi har 36 børn i børnehaven og en SFO med 35 børn.

Aale Hjortsvang Børneby er placeret i det naturskønne område mellem Rask Mølle og Tørring i Hedensted Kommune.

Aale Hjortsvang Børnebys vision og mål synliggør for alle, hvor vi som institution bevæger os hen og hvorfor.
Der er tale om én overordnet målsætning for børnebyen og målsætninger for hvert af områderne børnehave, skoledelen og SFO-delen.

I Aale Hjortsvang Børneby arbejder vi ud fra Klar Til Læring.

Med afsæt i Børnebyens værdisæt har vi defineret 2 primære fokusområder, vores to profiler.

Vi vil udnytte de muligheder, der ligger i, at vi er et lille sted i én fælles organisation: Børnehave, SFO og Skole til at få skabt de bedste rammer for at skabe fagligt dygtige børn, som trives og er glade. Trivsel, kvalitet, ansvarlighed og innovation vil vi skabe gennem to fokusområder:

• Læring og Trivsel som vores “Røde Profil”

Hvis man skal tilegne sig ny viden og nye kompetencer, skal man have det godt fysisk, psykisk og socialt. Trivsel er forudsætningen for at lære noget som helst. Men trivslen er også i sig selv målet, og det glemmer vi ofte, når vi taler trivsel. For trivsel er ikke bare et middel til at lære noget. Trivslen er også noget i sig selv. Når børn skal lære nye færdigheder i skolen og have mod til at gøre noget nyt, så er de nødt til at have det godt. Selve læringen foregår i et betydningsfuldt samspil mellem det kognitive, sociale og psykologiske. Det betyder, at konteksten og det relationelle i det samlede læringsmiljø er afgørende for både trivsel og læring.

• Naturfagligt fokus som vores “Grønne Profil”

Naturen er livsbekræftende, spændende og lærerig, og med Gudenå, højmose, skov og bæk som nabo har vi valgt en naturfaglig profil som omdrejningspunkt for Børnebyens liv.

Målet er at bidrage til, at vores børn bliver aktive medborgere, der kan tage hånd om vores natur og miljø. Når eleverne er med til at foreslå og gennemføre handlinger for bedre natur og miljø, bidrager det til engagement, viden, forståelse og lyst til at gøre en forskel.

Du kan læse mere om Børnebyens vision og mission under fanen "Værdigrundlag".

Følg gerne med på Børnebyens facebookside, som løbende bliver opdateret med ting, der sker i Børnebyen.

Vi har lavet en kort video med rundvisning på skolen og i SFO/Børnehaven. Klik her https://www.youtube.com/watch?v=U3Y1tfhIAQw